The Spectacular Life ღ

Jag hör mig själv svara ”jag har inte tid just nu”

Posted on: 2010/05/19

Ja, så var det faktiskt 🙂

Jag hörde verkligen mig själv säga ”jag har inte tid just nu” precis som jag vore en tredje person.
Lustig känsla…

Att jobba på en träningsanläggning är fantastiskt på många sätt och vis. Just här får man höra ”jag har inte tid just nu”… känns det igen… oh yes 😉 iaf kommentaren inte alltid för alla ”situationen”… detta gällde annat än träning, detta gällde en verksamhet som jag startat där jag är återförsäljare utav proteinpulver, kosttillskott och annat. Men har inte tid just nu ”att gå på föreläsningar som är på tisdag kvällar” 🙂

Men direkt efter hör jag mig själv svara mig själv, det jag alltid svarar mina hääääärliga underbara medlemmar, TID ÄR ALLT VI HAR. Vad väljer vi att prioritera att göra dessa 24h om dygnet? 🙂 DET är ju frågan….

Stackars man jag hade i telefon 🙂 jag både svarar honom och svarar mig själv samtidigt!

Just nu händer mycket spännande saker i mitt liv, jag har VISST tid till allt…. men kanske inte så mkt som jag hade önskat! Antingen får vardera sak ”lite tid” eller så får jag helt enkelt skapa en prioriteringslista… JAG VILL göra allt, men i vilken prioriteringsordning ska det göras 🙂

Att vara medveten, ofta- inte alltid, är väldigt intressant… det är så himla lätt att hjälpa andra på livets väg men hur många stannar upp och ger de där KLOKA råden till sig själv?

Vad gör du av din tid?

VERKTYG:
Sätt dig ner med papper och penna.

Rita en stor cirkel. I denna stora cirkel ska du sedan skapa tårtbitar utav saker som du gör under en dag.
Till exempel kan det vara :
Sova
Jobba
Se på TV
Träna
Hjälpa barnen
sitta vid datorn ( 😉 )

Du har 24h per dag att använda, inte mer och inte mindre. Det är nog det som i livet är det mest rättvisa.
Då vi tidigare har pratat om egna val som man väljer att göra, så hänger alla med på att vi själva valt att fylla våra dagar med det vi idag gör!

För bara några veckor sen sa jag ”jag har inte tid till…..” en vecka senare satt jag med min scrapping bok, skapade, var kreativ i 6 TIMMAR TOTALT på 2 dagar…. var kom denna tiden ifrån?
JO, något av det som hamnat längre ner på prioriteringslistan. Med hjälp av en tidscirkel får vi svart på vitt, så här väljer jag att tillgägna min tid!

Hur ser din tidscirkel ut? Dela gärna med dig.
Min ser ut så här:
8h Jobba, 10h Sova 😉 (räknat högt,alla som känner mig visste detta 😉 ),  2h blogg och produktförsäljning, 1,5h laga mat,diska handla med sambo, Motionera 30 min oftast med sambo, tv 2h

Lägger du tid på dig själv? dina energikällor?
Nu ska jag cykla till en radhus visning! 🙂

(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

7 svar to "Jag hör mig själv svara ”jag har inte tid just nu”"

Jag sitter alldeles för mycket framför teven. Sen säger jag att jag inte har tid med ditt och datt. Måste öva på att stänga av.

TACK för din kommentar.
Du är inte ensam. Jag fick mig en aha upplevelse när jag hittade 6 timmar att lägga på scrapping, men den största anledningen till att jag fann den tiden var ju framför allt för att jag ÄLSKAR att pyssla 🙂

Så det handlar mkt om att hitta ngt som man tycker är roligare och att man verkligen VILL göra ngt annat!

Hur hade du tänkt öva på att stänga av?
dela gärna med dig….

Ha en underbar kväll
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Vill börja med att dela med mig av en dikt jag verkligen gillar:

”TIDEN

När tiden inte räcker till,
Då gör vi något räknefel.
När vi upplever att tiden rusar iväg,
Då är et vi som rusar.
Tiden är kort
Men rusar inte
Man säger att tiden går, men jag tänker
Hellre att den kommer.
Tiden kommer till oss, ögonblick för
ögonblick, timme för timme.
Varje morgon möter vi en ny dag. Det är oändlig skillnad mellan att MÖTA tiden
Och att SPRINGA EFTER den, eller att ha den jagande i ryggen.

Låt inte tiden gå ifrån dig.
LÅT DEN KOMMA TILL DIG!”

KÄLLA: Hittar inte källan till den 😦

Ann@ღ

& jag fortsätter att dela med mig 😉

✫ En prioriterings lista är JÄTTEBRA!
Jag skulle vilja lägga till ett tips till verktyget för att verkligen få en förståelse för vad du gör med den tiden du får.
Skriv upp på ett papper alla dygnets 24 timmar & dela in dem i kvartar.
Sedan för du in de sysslor & saker som du gör under dagen på detta papper – & för din egna skull så fuska inte.
Dagen efter så sätter du dig och räknar ner tiden som du lagt på olika sysslor & du får en rättvis bild av vad du faktiskt lägger mest tid på.

Jag gjorde denna övning för ett par år sedan väldigt noga & dokumenterade min tid under en vecka… & du kan fatta vilket uppvaknande det blev. Saker som tv, plocka, städa, tjata…. fanns det alldeles för mycket av som fick prioritet i mitt liv. Så jag med hjälp av en prioriteringslista prioriterade jag om min tid. Kom ihåg att även detta är en färskvara & något man behöver göra medvetet & aktiv.

✫ En sak som min sambo brukar reflektera över är följande:
Om du frågar en person, som han uttrycker det ”har häcken full” om hjälp – hittar den personen ofta tid någonstans att hjälpa till. Men om du frågar en person som ex är arbetslös….inget illa menat 🙂 Jag är själv mellan jobb… så har de inte tid…

✫ En känsla som ja kunde få innan var att ALLA andra hann med att göra så mycket & få in alla möjliga saker på en dag då det kändes som jag inte fick in något. & det var just det det var: en känsla hos mig.
Så vad jag gjorde var att jag pratade med en del av dessa ALLA & frågade dem hur de fick in ALLT. & självklart fick de inte heller det… & de tyckte jag fick det… hummmm…

Så återigen – prioritera det du vill lägga tid på & skit i det andra – med gott samvete. 😉 Vad är det som faktiskt är viktigt i ditt liv!!??!

Prioritera rätt & du vinner tid!

Ann@ღ

Jag känner att jag ”bara” jobbar, äter o sover 😦 men nu ska jag göra min tidscirkel, när jag läste detta tänkte jag ”vad håller jag på med”.
Tack för en fin blogg 🙂

Kram
Ulrika

✫ ✫ ✫ TACK ✫ ✫ ✫

FÖR ATT DU DELAR MED DIG TILL OSS ALLA AV DIN INSIKT! 🙂

Hoppas att du känner att du nu har möjligheten att vända den trenden nu – & att det är Du som bestämmer i Ditt liv. 🙂 Vad det skall innehålla.

Dela gärna med dig av hur det går med din tidscirkel.

Thingeling!

Ann@ღ

UNDERBART ULRIKA, När du gjort cirkeln, kom gärna in på bloggen och berätta om din känsla stämde 🙂

Vad hade du tänkt fylla dina dagar med istället?
Hur ser din prioriteringslista ut?

Skapa dig en alldeles underbar dag vännen!
Kram
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 766 andra följare

Arkiv

Kategorier

