The Spectacular Life ღ

”Min plats”

Posted on: 2010/05/26

Igår kväll var det då dax att hålla i sista yoga passet för min grupp denna terminen. 😦

Innan passet började pratade jag med ett par av mina ”yogisar” om ”min plats”.

En av tjejerna sa när hon kom in, ”min plats” är upptagen…. så jag ställer mig här istället 😉

Jag berättade om att jag själv när jag gick på bodybalance mycket förr också hade ”min plats” & med det menar jag… en favoritplats som jag gärna ville stå på i salen när jag skulle träna. Var den platsen upptagen, blev jag lite ”putt” & fick välja ”second best”. Alltså mitt alternativ 2.

Diskussionen som följde var varför man känner så? Att det är ”min plats” & varför man blir ”putt” om den är upptagen?

Det finns många ställen som jag stöter på just ”min plats” – min goa sambo håller hårt på ”sin sida/plats i sängen” (pöss på dig, älskling, ps jag ligger på ”din sida” nu när du inte är hemma 😉 ), runt matsalsbordet –  har vi ”våra platser”. Barnen kan bli arga då vi vuxna sätter oss på ”deras plats”, skolbänken, fikarummet på jobbet, mitt skåp (i omklädningsrum på gymmet) mm

En anledning till att det är så är för att det är vår ”trygghets zone” (comfort zone). Där vi känner trygghet & vi vet var det ger & är, om vi står, sitter, ligger just där. Min ”RUTA” – ”min plats”.

En anledning till att jag blev ”putt” när ”min plats” var upptagen var för då stod jag inför en förändring jag inte hade räknat med & jag var tvungen att kliva ur ”min ruta” – utanför det jag kände var tryggt. Det är en utmaning att göra detta.

Så här nedan skall du få en utmaning av mig, att testa dig själv:


Ta ett tomt A4 papper & rita upp 9 st prickar som på bilden till vänster.

Sedan skall du med hjälp av 4 st streck binda ihop alla prickar…

utan att lyfta pennan! 😉

Lösningen kommer att läggas in på bloggen under fredagen. Jag kommer då också vidareutveckla detta ämne! Så VÄLKOMMEN med dina tankar & funderingar om ”Min plats – Min Ruta – Min trygghetszon”

Think ouside the box! 😉 & Lycka till!

Ann@

5 svar to "”Min plats”"

Ja visst är vi lustiga.

Men så fort vi ”spräcker våra trygghetszoner” och utmanar de lite extra så känner vi efteråt att vi växt som person.

Att göra något man inte brukar, att göra något man aldrig gjort tidigare är väldigt utmanande men också väldigt utvecklande!

Jag har en historia som jag gärna delar med mig av:

Det var för ca 3 år sen, jag skulle flytta till en ny lägenhet och det var därför dags för flyttlass och lastbil!
Jag körde min egna lilla Toyota till statoil för att låna en flyttlastbil hos de för första gången. Allt gick kanon, jag fick nycklarna, hoppade in i lastbilen och hakan släppte 😉 DET VAR JU EN AUTOMATARE….
Hade aldrig kört en automatare tidigare, visste inte vad bokstäverna på spaken betydde.

Så jag ”gav upp, för en stund iaf” om jag inte flyttade den dagen, då kunde jag inte flytta ut i tid och det var jag ju tvungen till att göra…. så jag tog fram instruktionsboken, började lära mig vad bokstäverna betydde och började köra så sakta med boken i knäet!
Tur det var en tidig söndag morgon så trafiken höll sig borta 🙂

När jag väl kom fram VAR JAG SÅÅÅÅ STOLT!!!

Jag växte, det kändes verkligen som jag blev 5cm längre (ni som känner mig förstår att jag eg. inte hade behövt de 5cm till mina idag 184 cm 😉 ) men jag var ju sååå stolt!

Vi lever gärna i ett mönster, vi skapar oss våra beteenden och de kommer bestå fram tills att vi vågar ”think outside the box” och gör något som vi inte brukar göra.

Övningen är verkligen en sådan övning, sambon log lite extra när han såg den ”DET VAR JU DEN” sa han…. han satt läääänge med den, han är väldigt uppfinningsrik men ack… det gick ju bara inte. Han är, precis som jag, relativt ordningssam och kanske ibland FÖR strukturerad!

”THINK OUTSIDE THE BOX”
Våga tänka tankar/ gör något som du aldrig tänkt / gjort förut….

Soliga härliga leenden från en sprudlande (¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

[…] är okej att inte alltid befinna sig i ”trygghets zonen” som vi pratat om tidigare, think outside the box!!! ( Tryck på länken för att komma vidare till […]

[…] förändring & då att tänka ”outside the box” som jag nämnt i tidigare inlägg: ”Min plats” Det kan alltid vara svårt med olika förändringar – de som inte gillar förändringar […]

[…] har tidigare skrivit två inlägg ”MIN PLATS” & ”MIN PLATS+ LÖSNINGEN PÅ UTMANINGEN” <- (för att komma till dessa inlägg […]

[…] Hur känner och tänker du, har du din plats i träningssalen, på jobbet, vid matbordet, i fikarummet?! Igår kväll var det då dax att hålla i sista yoga passet för min grupp denna terminen. Innan passet började pratade jag med ett par av mina ”yogisar” om ”min plats”. En av tjejerna sa när hon kom in, ”min plats” är upptagen…. så jag ställer mig här istället Jag berättade om att jag själv när jag gick på bodybalance mycket förr också hade ”min plats” & med det menar jag… en favoritplats som jag gärna ville stå på i salen när jag skull … Read More […]

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 766 andra följare

Arkiv

Kategorier

