The Spectacular Life ღ

Kroppen talar till dig

Posted on: 2010/06/14

Ja den gör verkligen det!

Men LYSSNAR du på det den har att säga dig eller ignorerar du den?!!?

Våra kroppar är verkligen unika skapelser & om de är något fel så kommer din kropp att förmedla detta till dig, var så säker. På ett eller annat sätt.

Ta för ex bara en av de första riktigt varma sommardagarna då man kan åka till stranden & sola, bada & man stannar där hela dagen. Ibland kan det leda till huvudvärk. Huvudvärken är kroppens sätt att då tala om för dig att du kanske har druckit lite för lite den dagen.

Ett annat vanligt typiskt exempel är de som jobbar på kontor & sitter mycket på dagarna kanske framför en dator att de får ont i nacke, axlar eller övre delen av ryggen. Detta är ofta på grund av att hela kroppens framsida är förkortad & ”alla” kroppens bakre muskler jobbar för att ”räta” upp kroppen. När musklerna då får jobba statiskt – stilla i det läget länge under flera timmar/ flera dagar så kommer de till slut att ”tröttna” på att du inte lyssnar på dem & då börjar det göra ont.

När kroppen är i sitt ”normala” tillstånd – är den inte i smärta. Smärtan är kroppens sätt att säga till dig att det är något som inte är bra eller något som inte är rätt i kroppen. Om du ignorerar denna smärta kommer den bara att bli värre tills att du lyssnar på den & gör någonting åt den.

Idag är en sådan dag för mig där jag lyssnat på kroppen. Efter en helt fantastiskt underbar helg på yoga utbildning – sa min kropp stopp. Varje dag 8-18 har vi varvat yoga teori & praktik & det i samband med att jag har enbart sovit 5-6 timmar per natt har gjort att kroppen inte ville mer & sa till.

För mig sa den till på det sätt att min mage havererar. ( för er som inte vet har jag haft problem med min mage sedan i slutet av maj förra året) & det bästa jag kan göra för att ta hand om mig då & för att jag skall bli bättre är att bara vara & göra ingenting. Det stressade mig oerhört innan men efter att ha insett att det är det enda som hjälper är det bara för mig att inse att det är en sådan dag – acceptera det & leva därefter.

Lyssnar du på din kropp?

Har du tänkt på att om du inte lyssnar & ignorerar vad den säger – är DU den enda som kommer att må dåligt av det?

Lyssna på kroppen nästa gång den försöker att säga dig något – det kan vara viktigt. Var lyhörd på vad den vill tala om för dig. Den säger det för ditt egna bästa.

Nu skall jag ta hand om min mage! Kommer snart att dela med mig av insikter, kunskaper & massor av trevlig erfarenhet som jag fått under denna underbar helg som precis har varit. 

Må väl & ta hand om dig!

Namasté

 Ann@  

6 svar to "Kroppen talar till dig"

Jag har kört över mig själv ett otal gånger, och då leder det till varningstecken på depression.. Och oftast att jag inte slappnar av ens när jag sover. Det låter kanske konstigt, men när stressen tar över tar den även kontrollen över sömmen. Magen brukar, precis som din, ge signaler på alla sätt att ”stopp och belägg nu!” men inte alltid jag lyssnat.. Men! Min vändning kom när jag blev gravid, blev ÄN mer intresserad av kroppens signaler. Allt betyder verkligen något, och aldrig har jag lärt känna mig själv & min kropp så mkt som då. Vidare efter det, förlossningen gav en sådan fantastisk insikt om vad otroligt mycket kroppen klarar av och hur illa man behandlar den med ord ibland. Shit vad man duger, shit vad den kan! Jag är nöjd – varje dag. Jag klagar inte på fettmängd, jag klagar inte på muskelbrist, osv. Jag är jag, I’m me!! 🙂 YES!!!

OJ så himla himla underbart att läsa!

Tänk om alla hade slutat klaga 🙂

Ja, du är du och det är preciiiis därför jag tycker om dig så mycket!
Johanna är ju Johanna!

(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Underbart det du delar med dig!!!

Håller med dig om graviditet & förlossning då blev jag också ännu mera uppmärksam på vad kroppen ville förmedla.

Våra kroppar är fantastiska!

YOU ROCK!

Ann@ ღ

[…] gårdagens inlägg om kroppen skrev jag att Kroppen talat till dig (<- Klicka på länken för att ta dig till) Idag riktar jag mig till det som kroppen lägger på […]

De är verkligen viktgt som du skriver att lyssna på sin kropp, jag har nyligen lärt mig att göra det. Den säger till med att jag känner mig trött och hängig med allmäna förkylningssymtom. Egentligen var min tanke att träna idag men då kroppen sagt ifrån väljer jag att avstå och siktar in mig på att må bättre igen.

TACK Charlotte för din kommentar! 😉

Det många tänker är att man skall äta bra, träna & hålla igång för att må bra – för att ha hälsa. Men det är ju lika viktigt som du skriver att lyssna på kroppen & dess signaler & vid vissa tillfällen som ditt faktiskt avstå från träningen.

I ditt exempel kan tanken vara att det faktiskt är mer hälsa att låta bli att träna än att göra det!? 😉

Må gott! & krya på dig!

Kram Ann@ღ

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

