The Spectacular Life ღ

Andas för livet – VERKTYG

Posted on: 2010/06/16

Ja andas är något vi gör på automatik. Den bara finns där & många av oss tar det för givet…. att vi andas in…andas ut & efter det så kommer det fler in & utandningar. Inte sant?

Andningen tillhör det som kallas det autonoma nervsystemet som sköter de delar av kroppen som inte är direkt viljestyrda. Men vi kan påverka andningen till viss del genom att till exempel hålla andan.

Det pratas mycket nu om att leva i NUET & det är många som kan tycka att det är väldigt svårt då man tänker mycket på det som har varit & planerar mycket för det som komma skall.

För att ge  dig det bästa redskapet att hitta till NUET & att hjälpa dig att stanna där så är det att fokusera på andningen & just andas!

Andningen påverkar oss mycket & med hjälp av andningen kan vi till exempel lugna ner upprörda känslor. Hur ofta har vi inte hört TA ETT DJUPT ANDETAG & RÄKNA TILL 10?! 😉

Vad brukar hända när du gör det? Hos de flesta lugnar hjärtslagen ner sig & även så känslorna.

Har du satt dig ner någon gång & bara andats – reflekterar/ observerat andningen?

Hur är din andning?

Långsamt eller snabb?

Andas du högt upp i bröstet eller långt ner i magen?

Ta gärna en stund för dig JUST NU & bara sätt dig ett par minuter & känn in din andning.

Sitt gärna så att ryggen är upprätt då det frigör plats för lungorna att vidgas. Skräddarställning är utmärkt, eller om du sitter i en soffa försök att sitta så att ryggen är fri. Reflektera över andningen & till en början  bara över frågorna ovan.

När du gjort det ett par minuter så lugnt & still börja ta lite djupare andetag för varje gång du andas in & andas ut.

Tanken är att in- respektive utandning skall vara lika långa.

När du andas in & ut tänk också att andningen läggs mer i brösttrakten – så när du andas in vidgas bröstkorgen framåt & utåt åt sidorna. Övre delen av magen vidgas också – men om möjligt håll den nedre delen av magen (den under naveln) stilla.

Bara känn hur det känns att göra detta för andningen?

Hur känns det i kroppen?

& framför allt hur känns det i knoppen? 😉

Må väl denna underbara soliga dag!

Namasté

Ann@

Annonser

1 Response to "Andas för livet – VERKTYG"

Det är väldigt rogivande!

Jag brukar ta mig tid att sitta nere vid havet när känslorna brusar upp oavsett vilken känsla, glädje, besvikelse, lycka, mm mm… då sitter jag gärna och blundar.

Att blunda innebär att vi får mindre intryck från omvärlden och ännu lättare för att slappna av och vara bara här och nu och LYSSNA!

Att sen lyssna till sin andning är också väldigt rogivande, det gör inget om man låter högt när man andas vid havet för där hör ingen annan mig än jag själv och alla vågor 🙂

Har man svårt att fokusera på andningen så låt vid varje in och utandning!

Jag har nyss avverkat en sådan ”5 minutare” nere vid havet mitt under cykelturen tog vi en go paus i solnedgången!

*Lovely*
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

%d bloggare gillar detta: