The Spectacular Life ღ

Bryta vanor & Skapa nya

Posted on: 2010/06/22

Ja detta funderade jag en del på idag under min jogging runda.

För Er som läste mitt tidigare inlägg ”Hinder är vad du ser när du tar ögonen från målet” (<- Klicka på den färgade länken för att ta dig till inlägget) – ja det var verkligen många tankar som hann rusa runt i huvudet under de korta tiden som jag joggade. 😉

Min kära sambo har efter flera år av rökning nu bestämt sig för att nu är det nog & han skall sluta! (Igen 😉 Bättre att sluta många gånger än ingen alls)

& detta samtidigt nu när jag bestämt mig för att jag skall börja jogga & gilla det! 😉

Så de tankarna jag fick var: VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT/ JOBBIGT ATT BRYTA ETT ”DÅLIGT MÖNSTER” & LIKA SVÅRT/ JOBBIGT ATT ”SKAPA ETT BRA”?!!?

Vi har alla vanor, beteenden, rutiner, mönster, beroenden i våra liv. Vissa är bra & vissa kanske vi är lite missnöjda med. För mig känns det som att det är lättare att falla tillbaka till ett ”dåligt mönster, beteende” än vad det är att upprätt hålla ett bra?!

Hur känner Du?!

Någon har sagt till mig: ”It takes 21 days to make a habit”. & nu skall jag berätta hur du kan använda just det i att skapa eller bryta ett mönster, beteende, vana osv

När du vill starta eller bryta en vana tänk inte på att det är något du skall göra i resten av mitt liv. Utan tänk medvetet att jag skall PROVA detta i 21 dagar. Som exempel att jag vill börja jogga – då tänker jag att jag SKALL PROVA ATT JOGGA I 21 DAGAR. Se sedan vad som händer efter dessa 21 dagar?! Då har du valet att fortsätta att göra det eller sluta?!

Din hjärna har då skapat ett naturligt tankemönster runt att jogga & troligtvis kommer det självklara valet vara att fortsätta jogga. Vid denna tiden kommer du också känt de bra effekterna av din nya vana & även ditt undermedvetna kommer att vilja att du fortsätter.

Så om du vill ha in en ny bra vana i ditt liv – ge den lite tid & prova den i 21 dagar 😉 & se vad som händer?!

Vad har du att förlora?! En dålig vana.

Kommer mer inom detta nu när jag själv jobbar med att PROVA en ny vana.

Namasté

Ann@


1 Response to "Bryta vanor & Skapa nya"

Det är intressant att man räknat ut att det tar 21 dagar 🙂

Jag har hört det förrut i olika sammanhang och nu senast en recension av boken ”munken som sålde sin ferrari”

Tror det blir till att läsa den faktiskt!
Har du läst den?
Kram
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 766 andra följare

Arkiv

Kategorier

