The Spectacular Life ღ

Livets skola

Posted on: 2010/07/17

Vi är ALLA elever i LIVETS SKOLA.

Men alla kanske inte trivs i skolan – alla kanske inte tycker om de läxor som vi får under tiden i skolan?

När jag gick i skolan var mitt favoritämne ofta de ämnen som var praktiska. Du hade säkert ett eller flera ämnen som du tycker mer om än andra. Men vi fick  läxa i alla ämnen ändå & de ämnen vi tyckte om var ofta lättare att göra än de ämnen som var tråkiga.

Det är likadant i LIVETS SKOLA. Vi har ”ämnen” vi tycker om & ”ämnen” vi inte tycker lika mycket om.

& det är ofta de läxor som vi behöver som är de som är ”jobbiga” eller ”tråkiga”.

Vad det gällde mina lärare som jag har haft under min skoltid så är de de lärarna som varit ”hårdast” & rättvisast som jag minns än idag med ett leende på läpparna.

Lärare i livets skola kan bland annat vara de som ”trycker på dina knappar” – som gör dig arg, irriterad, besviken mm – för att få dig medveten. Har du funderat på att det kanske är så att de kommit i din väg för att lära dig något – om dig själv, hur du reagerar & agerar.

Lärare som visade passion för sitt ämne & för att lära ut vad de som fångade mitt intresse – det gjorde att jag även kunde öppna mitt sinne för mig mindre intressanta ämnen för någon kunde visa mig vägen.

Ointresset i vissa ämnen kunde enbart vara att jag hade för lite kunskap i & om ämnet & lättast var att tycka ämnet då var tråkigt om det minsta lilla verkade vara svårt.

Du vet säkert själv om det är ett ämne du brinner för & har kunskap i så är det lätt?!

Om det är ett ämne du inte har kunskap i – tenderar det ofta att kännas svårare?

Så ha ett öppet sinne för ”ämnen” & ”läxor” som du inte har kunskap i eller om & ta gärna hjälp av någon som är mer insatt i det ämnet – som till & med kanske har passion för ämnet & bli smittad av det 😉

Ett ämne tenderar att bli roligare & intressantare ju mer kunskap man har i/ om det!!!  😉

Är det något jag lärt mig i LIVETS SKOLA är det – ”JU MER JAG VET, JU MER VET JAG OM DET JAG INTE VET!”

Så det finns alltid massvis att lära sig.

Om jag är villig att lyssna på någon som har kunskap i ett ämne som för mig är mindre intressant kan det bli ett RIKTIGT intressant ämne.

Så ha ett öppet sinne mot NY kunskap & se vad det kan lära dig & leda dig!

Kanske lär du dig något nytt om dig själv, andra & om livet!

Kunskap – LÄRA FÖR LIVET!

Namasté

Ann@

3 svar to "Livets skola"

Jag har inte tänkt på att det är så, men det är ju faktiskt en toppenmetafor som stämmer. ”Livets skola” är ju förvisso inget nytt, men hur det även finns vissa ”ämnen” precis som det var i skolan var nytt för mig. Tack för ett bra inlägg!

TACK SJÄLV FÖR DIN KOMMENTAR! 😉

Visst är det underbar med olika perspektiv?!

Andras perspektiv kan väcka nya tankar & insikter!

Ha en underbar dag!

Kramar

Ann@ ღ

Ja, verkligen! Man kan komma på mycket klokt själv om man låter bli att tänka för mycket själv, men å andra sidan, tänk om varje människa skulle börja sitt liv med att uppfinna hjulet.

Ha en toppendag du med!

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

