The Spectacular Life ღ

HUR lyssnar du, eller du pratar???

Posted on: 2010/07/30

Många säger att de är bra på att prata, de säger vad de tycker och tänker och är stolta över att kunna göra sig hörda. Jag är en av de som är glad för att prata.

Men, är jag lika bra eller bättre på att lyssna? Är DU lika bra eller bättre på att lyssna?

Att prata kan man göra på många vis, man kan ha en monolog, dialog eller sitta i grupp och prata J
Man kan prata om väsentligheter eller om drabbel, vädret och annat ”bara för att prata”.

LYSSNAR du på din medmänniska? HUR lyssnar du? Aktivt?
Framför allt när jag är trött så kan jag komma på mig själv att jag hör vad personen säger men jag lyssnar inte. Har ni varit med om det någon gång?

En tröst är att det är en övningssak. Att inte ständigt vara flera steg före, att tillåta sig själv att stressa ner, vara här och nu och vara HOS den personen som du pratar med!
Lyssna, fundera och bolla tillbaka kring samtalsämnet, DÅ är det en dialog.

Lyssnar du på orden som personen säger bara eller lyssnar du även till andra signaler?
Tonläge, kroppsspråk, hastigheten.

Det handlar inte bara om VAD man säger utan oftast om HUR man säger det.
I ett tidigare inlägg beskriver vi just detta, att man kan säga en sak på så väldigt många olika sätt och få olika innebörd i orden även om själva orden är de samma!

VERKTYG:
Lyssna dubbelt så ofta som du pratar, det finns en anledning till varför vi har 2 öron och 1 mun!

Härliga sommar kramar
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

