The Spectacular Life ღ

Hej mitt namn är Anna, eller bara ”Anna” i en hastig handskakning

Posted on: 2010/09/01

Ja, precis så är det!

Jag träffar myyyycket mycket folk och jag ser det som en ”sport” att lära mig alla namn på träningsanläggningarna som jag jobbar på och driver!

Men i helgen på en inflyttningsfest (EN VÄLDIGT ROLIG SÅDAN SKA TILLÄGGAS) så fanns det säkert närmre 50-55 vuxna som man gick runt och hälsade på…. lika snabbt som man hörde namnet så var det borta 🙂

Jag jobbar väldigt mycket med att vara närvarande i nuet men där….. första intrycket var ”shit”…nu ska det hälsas på ordentligt 😉 och jag… ja… helt ärligt…jag tappade fokus och mindes inget annat namn än en en annan Anna 🙂 *skrattar gott*

I mitt arbete åker jag runt till företag, är på olika nätverks och mingelträffar. Samma sak kan hända där om jag inte stannar  upp utanför och fokuserar och landar ”här och nu”.

Älskar relationen till människor mellan människor och det är det som driver mig framåt i alla de sammanhang som jag rör mig i.

Hur lätt tycker du att det är att träffa nya människor?

En annan sak jag tänkt på är hur LÄTT det är att föra en bra och vettig diskussion från början med vissa och med vissa är det HELT omöjligt 🙂

Lika intressant det!

Varför är det lättare att prata med vissa än andra?

Samspelet mellan människor är intressant, ibland brukar man benämna ”flow”, och att ”kemin” funkar!

Vad menar man med kemin? Är det vår fysiska uppbyggnad och signaler vi omedvetet sänder ut kanske? (troligen är det detta) samt vilket sinnestillstånd vi själva har just då inför den nya relationen. Har jag nya förändrade förväntningar inför det nya mötet? Har vi förutfattade meningar om personen man har framför sig?

En stor del i det hela är självklart att man är 2 om en dialog och flyter det inte på ena hållet så flyter det sällan på andra!

Jag har en fantastisk 2 UTMANINGAR till er alla, våga testa… denna är ju väldigt fascinerande!

UTMANING 1:
Prova att i denna veckan, INTE prata om vädret….. 🙂
Okej om den andre personen tar upp ämnet, men försök då att avsluta och byta ämne!
NI/VI/JAG ska INTE ta upp vädret själva!!!

Lärorikt!

UTMANING 2:
Lyssna aktivt, i tidigare inlägg ”HUR lyssnar du NÄR du lyssnar”. Hör du men lyssnar inte riktigt? Stanna upp och var i NUET i dina dialoger med andra!

Tips, svara och upprepa det som personen säger!  Om Du möter någon som säger att de har haft en underbar helg, de var i köpenhamn och gick på ströget. Lyssna inte bara och håll med och konstatera utan fundera ut” har jag något som kan referera till köpenhamn i ströget”….. Svar: ”Aha vad mysigt, har ni besökt ”belive it or not” museet som finns längs ströget? Annars är det något jag rekomenderar….

Lycka till!

Önskar var och en av er läsare en helt fantastisk Onsdag!
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

3 svar to "Hej mitt namn är Anna, eller bara ”Anna” i en hastig handskakning"

det finns en mening med att träffa människor som är runt om oss, för att lära oss. Även negativt, hmm vet man bara att det är så , blir mötena intressanta även det neg. :::)))

Så sant, tänk vad mycket vi att lära!

Så många människor som bor på denna jord…. och alla är unika!!!!

Speciellt!
Kramar
(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

Jag har de senaste veckan träffat massor av nya människor då jag har börjat läsa på Högskolan.

& kan bara erkänna att jag suger när det gäller att komma ihåg ett namn.

& då jag jobbar som instruktör kan det vara rätt pinsamt ibland när man inte ens kan namnet på en person jag träffat flera gånger under en termin.

När man hälsar på någon & inte kommer ihåg den andres namn som man precis har hälsat på brukar de bero på att man själv är så koncentrerad på att man skall säga sitt egna namn & kanske lite nervositet att man hör vad den andra säger men man registrerar det inte i hjärnan.

Jag fick tips från en väninna som också jobbar som instruktör att när du hälsar på någon ta ögonkontakt, skaka hand & låt den andra personen säga sitt namn & sedan själv repetera den personens namn genom att säga ”Hej ….. jag heter Anna”

Ha en förtrollad kväll!

Ann@ღ

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 766 andra följare

Arkiv

Kategorier

