The Spectacular Life ღ

Formas av omgivningen- som en klump lera

Posted on: 2010/09/13

Jag har länge tänkt mycket på omgivningens påverkan på oss/mig!

Media hur de väljer att marknadsföra vissa produkter och upplysa oss om en viss sak!

Vart jag än vänder mig idag till exempel så är omgivningen FULL med politiska budskap!

Pallar längs med vägen, Tv reklamen, radio reklamen, Facebook, vänner…. överallt överallt!

Jag såg ett program på TV härom dagen där en kvinna skulle få testa på att jobba med sitt drömyrke och då byta roll med mannen som fick gå hemma och passa barnen!
Hon valde att fortsätta satsa på Familje livet efter testet, för att ”barnen var som lera”…. de var inte riktigt de människorna som hon ville att de skulle vara ÄN… de var för unga och hade en del kvar att formas efter!

Tyckte benämningen var så söt….. mina barn är som lera- fortfarande formbara!
Tänk om fler hade tänkt så och tagit ansvar för sina barns uppväxt!

Men …det som slog mig var ….  att jag inte har härdat än själv….. fastän jag är 28 år så är jag fortfarande gjord av lera och är fortfarande formbar!

Varje ny människa vi möter för med sig ett nytt budskap, en ny lärdom!
Vi påverkas i varje stund… i varje möte!

Tänk vad underbart…att lära känna sig själv genom andra!

(¯ `* ¤ .¸.¤*´¯)
. . . . Anna . . . .

2 svar to "Formas av omgivningen- som en klump lera"

Jag tror att vi alla är formbara hela livet!

& med det menar jag något positivt för att vi lär oss hela livet!

Vi lär oss något nytt varje dag – fast att alla kanske inte ser det eller relaterar till det som att lära sig.

I varje möte med en annan människa finns det massor att lära sig av oberoende av den andra personens bakgrund, ursprung, kön, ålder mm.

Formbara är vi även i den aspekten att ex när vi kommer in i en social situation anpassar vi oss efter vad som anses lämpligt att bete sig i denna sociala situation.
Som i ett klassrum så anpassar sig eleverna till att vara just elever – de sätter sig i sina bänkar & läraren är just lärare & ställer dig längst fram i klassrummet.

Ett annat exempel är hur vi lär oss när vi kommer till en ny arbetsplats. Hur de social samspelet på just denna arbetsplatsen är.

Det jag personligen tycker är så häftigt är just att vi lära oss hela tiden, att det aldrig är för sent att lära sig något nytt & att vi kan lära oss massor av saker i alla våra möten med andra människor!

Titta efter dessa lärdomar/ lärande nästa gång du möter en person. 😉

Må väl!

Kramar

Ann@ღ

Glömde ju skriva så jag håller helt klart med att jag också fortfarande är en klump lera!

En väldigt glad sådan!

Kramar

Ann@ღ

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

