The Spectacular Life ღ

KASAM – Del 3 (jobba med KASAM)

Posted on: 2010/11/28

I min tenta som jag skrev om KASAM så skulle jag skriva hur man kan jobba med KASAM & detta var mitt svar & mina tankar om det:

”Om jag skall se hur man kan jobba med begreppet eller teorin KASAM i en praktisk hälsopedagogisk eller med det som terapeutisk  situation skulle jag säga att det är svårt att använda teorin som ett direkt redskap eller verktyg i ett terapeutiskt syfte i denna situation för att hjälpa andra.

Så man skulle kunna arbeta med frågeformuläret är att man skulle få ett mått på hur personen mår mentalt och hur den ser på sin situation i livet. Alltså var personen befinner sig på skalan mellan hälsa och ohälsa och vad jag skulle vilja säga är att det då mäter hur personen anser att den har GMR*1 (generella motstånds resurser) och att den kan använda dem för att se livet från den ljusa sidan.

När man jobbar med en person framför sig att man ser det från ett salutogenetiskt*2 perspektiv som KASAM står för och ser individens styrkor och jobbar utifrån det friska och positiva. Att ha kunskapen om KASAM och dess olika komponenter och dessa i förhållande till GMR kunna hjälpa individen att hitta de GMR som finns i dennes liv och hjälpa personen att bygga upp dessa för att på så sätt stärka sitt KASAM.

Ett exempel hur man kan börja jobba med att stärka KASAM för en person som exempel vi går ner i vikt men hela tiden misslyckas är att hjälpa personen att sätt upp små mål som den kommer att klara. (=hanterbart.)

Viktigt är att som hälsopedagog ha i minnet är det Antonovsky säger om de olika delbegreppen att man inte skall se dem som självständiga utan att det måste sättas i relation till varandra.

*1 Generella motståndsresurser – resurser att klara av livets motgångar och utmaningar.

*2 Detta innebär att man ser till att faktorer som vidmakthåller eller skapar god hälsa & då ser till individens hela livssituation.

Texten är skriven av mig – Källa: Antonovsky´s Bok Hälsan´s Mysterium(2005)

Om du vill veta mer om begreppet KASAM och läsa mer om det så är en fin julklapp kanske att önska sig boken Hälsan´s Mysterium.

Kramar på Er denna 1:a Advent!

Ann@

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 766 andra följare

Arkiv

Kategorier

