The Spectacular Life ღ

Stresshantering – nej tack, jag hinner inte

Posted on: 2010/12/13

Ja, så lät det när Studenthälsan på Högskolan i Halmstad hade ordnat en stresshanteringskurs för studenterna.

Hur känner du inför stress? Är det mycket stress i ditt liv nu runt jul med att fixa inför julen med mat, bak, handla julklappar mm

Vad stressar dig?

Hur reagerar du när du stressar?

Skulle du ha tid att gå på en stresshanteringskurs? 😉

Om inte, kanske Du skulle reflektera över varför?

Källa: Annathestasia´s Blogg – mamma

Något som jag reflekterade över idag efter att pratat med några kollegor på jobbet var hur VI skapar denna stress i vårt samhälle. Vi alla tillsammans skapar stress. Sedan finns det saker i vårt samhälle som också ökar stressen som vi har mindre inflytande över, men vi har inflytande över våra liv.

Som kvinna idag är det många som beskriver en hopplös situation. Kvinnan skall ha barn, ta hand om barnen, de skall vara duktiga i skolan, välvårdade och gärna ha flera fritidsaktiviteter på en vecka. Kvinnan skall städa, tvätta, baka, handla och laga bra och hälsosam mat. Kvinnan skall också hinna med karriär och ovan på det gärna också ha en snygg och vältränad kropp??????

Men vem är det som sätter de kraven? Sanningen kanske inte alltid är roliga att höra med den är i alla fall att det är vi själv som sätter dem.

Om du läser igen ovan allt som ex vi kvinnor skall hinna med så kan man lätt se att det skulle krävas minst ett par heltidsjobb för att klara av det. Och när skall man då hinna återhämta sig.

Återhämtning är VIKTIG för att kroppen och knoppen skall kunna fungera.

Jag kan motvilligt erkänna att när jag blir stressad kan jag bli en ”bitch” – ja det är så sant. Därför har jag försökt att eliminera saker i mitt liv som gör mig stressad och även fylla på med saker som gör att jag klarar stressade situationer bättre.

Yogan är min fristad och avslappning! Det är det som ger mig kraft. För andra kan det vara träning, en promenad i skogen eller vid havet eller något annat.

Det jag gör är även aktiva val som gör att jag väljer bort situationer som jag vet stressar mig om jag har det valet. Ett exempel på det är att barnen har en aktivitet vardera på veckorna. Och det är inte bara för att minska min stress utan även barnens stress. När de har varit hela dagen i skolan behöver de komma hem och också återhämta sig och låta dagen sjunka in och smälta det som har hänt. En annan sak är att om jag skall upp tidigt så förbereder jag allt jag kan förbereda på morgonen så jag slipper att stressa med det på morgonen.

Jag vill avsluta med att säga: VI ÄR ALLA OLIKA & VI ÄR ALLA UNIKA!!!

Likaså våra liv, hur vi är och vad vi gör. Så varför försöker vi ändå vara som alla andra och göra som alla andra?

Skapa dig DIN dag i en stressfri tillvaro!

Kramar Ann@

 

 

2 svar to "Stresshantering – nej tack, jag hinner inte"

Visst är det fascinerande! Jag jobbar som föreläsare och är bla diplomerad stresskonsult och när jag pratar om upplägget för en föreläsning med uppdragsgivare och föreslår stress som ämne så slår dom alltid bakut och säger att det kan dom allt om. Hm. Varför sjunker inte sjukskrivningarna när det gäller stress när alla kan så mycket om det?

Ha en skön vecka!

TACK FÖR DIN KOMMENTAR CECILIA!

Ber om ursäkt att mitt svar kommer så sent! Men bättre sent än aldrig 😉

Ja visst är det så. Mycket kunskap finns det kan jag hålla med om men det är ju så att oanvänd kunskap är helt utan nytta.

Det jag tror man kanske behöver belysa är att det är något som man inte bara kan gå på en föreläsning om och sedan kan man det. Jag ser det som en ständig process som man behöver jobba med för att stärka sig själv mot stressen.

Skapa dig en underbar fortsättning på kvällen!

Ann@ ღ

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

