The Spectacular Life ღ

Carina gästbloggar om ADHD

Posted on: 2011/01/31

En kär väninna gästbloggar om ADHD. Hur det är för en mamma att leva med ett barn med ADHD. Tankar, känslor och funderingar som snurrar i huvudet. Jag har hämtat hennes inlägg som hamnade som kommentar på ett annat inlägg.

Välkommen säger jag till Carina!

”Ja, det var ju meningen att jag skulle gästblogga, men IQ:n sträcker sig inte så långt så jag vet exakt hur jag ska komma in på just gästbloggen. Jag har ganska många funderingar angående ADHD och vad som egentligen styr dessa bokstavsbarn till att välja som dom gör, bra eller dåligt, på gott och ont.
Jag har själv en tonåring med just ADHD och Autismspktrumstörning.
Autismspektrumstörning är väldigt diffust, så diffust att t o m psykiatikern på PUB frågade vad det innebär, ursäkta, men det ska väl hon tala om för mig eller?
Det är bristfällig info ang ADHD, allt ska man ta reda på själv, som t ex att det finns faktiskt föräldrakurs till föräldrar med barn som har en neurologisk funktionsnedsättning.
I skolan funkar allt bra, men det har inte alltid varit så.
Brunnsåkersskolan har enligt mig och andra vuxna från andra sidan stan söderut alltså, varit en sk snobbskola.
Där gick alla bättre välställdas barn. Brunnsåkersskolan har visat sig vara den bättre skolan i Hstd när det gäller mottagandet av ADHD-barn.
Det är mångas frustration när det gäller skolan. Lärare och rektorer som inte har en susning om vad det egentligen handlar om, då ska dom enligt skollagen ha kunskap om ADHD , Aspbegers, Tourettes osv.
Så är inte fallet. Jag klandrar inte lärare el nån annan, jag klandrar systemet och att det e så många som faller mellan stolarna, dvs att vissa barn inte får den hjälp i skolan som dom så väl behöver. Jag kanske skulle öppna en egen blogg, då detta ämne aldrig tryter och att det ligger mig varmt om hjärtat. Jag avskyr orättvisor men har insikt nog att det e inte lätt att tillgodose allas behov, men när det kommer till barnen så ska dom ha rätt undervisning och förutsättningar för att lyckas så väl som någon annan.
Ha en underbar dag alla! Carina”

Tack Carina för dina tankar! Du är välkommen igen!

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

