The Spectacular Life ღ

Magen påverkar hela mig :(

Posted on: 2011/02/11

När jag har ont i magen så påverkar det verkligen hela mig!

Hela kroppen, humöret och energin. 😦

Jag fick för snart två år sedan reda på att jag är glutenintolerant. Alltså min mage tål inte mjöl.

Sedan dess har jag inte ätit produkter med mjöl i vilket innebär lite arbete men inga som helst problem att göra det istället för att må så kasst som jag gjorde när jag fick min diagnos.

Sov jättedåligt, helt slut jämt, ingen energi, allt rann bara rakt igenom och bubblade i magen så man kunde tro att det var någon form av alien som levde där inne och hade världens party. Synd bara att detta partyt var på min bekostnad!


Vad är det då som händer i magen?

Jo det som bla händer är som bilderna ovan visar. Bild nummer 1 (längst till vänster) är en frisk tarm med friskt tarmludd).

När tarmen blir utsatt för gluten så händer följande som visas på bild 2 och 3, tarmluddet skadas och tarmfickorna slätas ut.

Det är det som medför att det man stoppar i sig rinner rakt igen och det resulterar även i tröttheten för att tarmen och kroppen har inte förmåga att ta åt sig näringen i maten.

Följande text är hämtad från Celiakiförbundets hemsida: ”Normalt är tarmen klädd med tarmludd som suger upp näringen ur maten. Vid celiaki slätas tarmludden ut. Den skadade slemhinnan har svårt att ta upp näring, vilket förklarar de flesta av symtomen. Om tarmslemhinnan blir normal efter en tid med glutenfri kost kan diagnosen celiaki fastställas.”

För ett tag sedan rensade jag ut tarmarna för att tömma dem om det ev fanns kvar spår av gluten i tarmarna och jag har inte mått så bra på flera år som jag har gjort efter det.

Tyvärr är det så att jag har fått i mig gluten igen av misstag och jag är åter på ruta ett.

Alien har flyttat tillbaka och jag är helt orkeslös och känner mig som en zombie.

Anledningen att jag skriver detta är för att jag vet att det är många som lider av magproblem av olika slag och mitt råd till dig är att be en läkare kolla upp om det kan vara gluten.

Även följande text är hämtad från celiakiförbundets hemsida: ”Man räknar med att 1 av 100 svenskar har celiaki, glutenintolerans. Alla som har celiaki har inte fått diagnosen ställd ännu, så frekvensen av känd celiaki är lägre. Särskilt bland vuxna är mörkertalet stort.”

Skapa dig en underbar dag!

Kramar


 

 

4 svar to "Magen påverkar hela mig :("

Usch hoppas du snart bli bra igen…här känns det som det börjat vända efter 3månader med kortison.kram

Tack Anki för din omtanke!

Ja du vet ju hur det är! Vad glad jag är för din skull att det börjar vända;)

Kramar Ann@ ღ

Ja du hjärtat jag lider med dig och det vet du!!
Som Anna säger, våga ta dig till läkaren om du har problem med magen. Jag fick nyligen diagnosen IBS efter åratal (sen barns ben) av problem med magen. Diagnosen har gjort att jag är mer medveten om att det jag stoppar i mig kommer också att påverka mig. LCHF-kost har tex hjälpt mig otroligt bra! Det finns hjälp att få om man bara tar steget… Fattar inte att det skulle ta mig så många år innan jag tog tag i det här. Så mitt råd till dig om du har återkommande problem är att kontakta din läkare för en utredning och stå på dig för det är inte alla läkare som är så bra som min 😉 Det var praktiskt taget han som peppade mig att genomgå alla undersökningarna. JUST DO IT!

Tack så mycket Lotta för din kommentar och även dina erfarenheter vad det gäller magar! 😉

Har ju även IBS som tillägg till min diagnos och det var av den anledningen som jag valde att resa ut magen. Det spelade nämligen ingen roll hur bra och glutenfritt eller laktosfritt och inte blanda det en ena och det andra i maten. Så min tanke var att det kunde bero på att det fanns gluten kvar i tarmarna som orsakade att det i kombination med det som min IBS mage är känslig gjorde att min mage aldrig blev helt bra.

Jag vet inte om det var så och i efterhand så ”bryr jag mig inte” om vad anledningen var eller är för jag BLEV BÄTTRE EFTER UTRENSNINGEN – bättre än vad jag har varit på så många år att jag minns inte när!

Kramar på dig min vän!

Ann@ ღ

Kommentera

ღ Kärlek & Glädje ヅ

Följ mig på Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

