The Spectacular Life ჊

Skuld och skam đŸ˜”

Posted on: 2013/08/29

20130829-101315.jpg

❀ Reflekterade idag över hur jag uttryckte mig till min dotter denna morgon ~ hon ville inte gĂ„ upp och efter mycket om och men sĂ„ sa hon att hon ville att jag skulle dra ner persiennerna i vardagsrummet. Snabbt och pĂ„ automatik svarade jag: ”varför sa du inte det frĂ„n början, sĂ„ hade jag förstĂ„tt? Direkt efter kom jag pĂ„ mig sjĂ€lv med att tydligt se vad de orden orsakade ~ skuld!
Och ett kommande resultat av att hon vÀljer att inte sÀga det igen.

Vad jag stĂ€llet kunnat vĂ€lja att sĂ€ga var ”vad bra att du uttrycker ditt behov och lĂ„ter mig veta vad jag kan bidra med till dig.”

Vilket istÀllet lyft henne och visat henne att det Àr nÄgot bra att uttrycka sina behov.

MĂ„nga vuxna, inkl mig sjĂ€lv ”tar för givet” att vi kan tĂ€nka vĂ„ra behov ~ sĂ„ ska vĂ„ran partner veta det, alltsĂ„ förmĂ„gan att lĂ€sa vĂ„ra tankar. Eller barnen, vi uttrycket behovet till dem men kanske inte fullt ut vad det Ă€r vi EGENTLIGEN menar. Det resulterar ibland i dubbla budskap till barnen. Vi sĂ€ger en sak och tĂ€nker en annan. Och barnen blir förvirrade.

SÄ idag fick jag en boost pÄ insikten jag redan fÄtt:
‱ uttryck i ord vad det Ă€r du vill TYDLIGT
‱ lyft ditt barn nĂ€r de gör detsamma
(Nej, jag menar inte att man som förÀlder ska tillmötesgÄ behovet alltid om det inte fungerar i stunden ~ men ingen förlorar pÄ att lyfta barnet för att hon/ han uttrycket det)

Hoppas och önskar att du skapar dig en underbar dag!

HĂ€rliga hĂ€lsningar Anna ❀

Kommentera

჊ KĂ€rlek & GlĂ€dje ヅ

Följ mig pÄ Twitter

I samarbete med:

TRUE HEART EDUCATION

TCFF - The Conscious Future Foundation

bloglovin

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sÀllskap med 765 andra följare

Arkiv

Kategorier

